Op de Zonnewende richten wij ons onderwijs zo in dat we kinderen houvast, veiligheid en uitdaging bieden. Als Daltonschool werken wij vanuit de daltonkernwaarden. Wij leren de kinderen zelfstandig te werken, verantwoordelijkheid te dragen en samen te werken. Daarnaast proberen wij effectief met onze lestijd om te gaan, door de inzet van activerende werkvormen tijdens de lessen. Doelgericht werken en verschillende vormen van (zelf)reflectie ontwikkelen het zelfsturend leren bij kinderen. Op de Zonnewende bieden wij kinderen ruimte om zich optimaal te ontwikkelen op cognitief, creatief en sociaal-emotioneel vlak.
Binnen ons Daltononderwijs staat voor ons één ding centraal: het geluk van het kind. Aan het eind van groep 8 is de basis gelegd om zelfbewust en tevreden met wie je bent verder de maatschappij in te gaan. We vinden het belangrijk het eigenaarschap van onze leerlingen te vergroten. Samen met de kinderen en ouders richten we ons op ontwikkeling, zowel op persoonlijk als op cognitief vlak.
Dit doen wij door:
Wij zijn een open katholieke school. Een school die uitgaat van en geïnspireerd wordt door de christelijk-katholieke traditie van onze samenleving. Concreet betekent dit dat wij zorgvuldig omgaan met het geloof en met de daaruit volgende opvattingen over de waarden en normen. Onze scholen besteden aandacht aan de Bijbel, zonder daar evangeliserend of diskwalificerend mee om te gaan. Uiteindelijke keuzes worden, naar onze overtuiging, gemaakt door de ouders en hun kind(eren), niet door de school. De Zonnewende staat dan ook nadrukkelijk open voor iedereen die onze uitgangspunten wil onderschrijven. Er is ruimte voor elke geloofsovertuiging en voor mensen die kennis willen maken met onze overtuiging.
De Zonnewende is onderdeel van de Veluwse Onderwijsgroep, een door talent en ambitie gedreven organisatie die er in de eerste plaats is voor de leerling. Wij geven leerlingen de ruimte en de mogelijkheden hun talenten te ontdekken en zichzelf zodanig te ontwikkelen dat zij daar nu en later zo optimaal mogelijk gebruik van kunnen maken. Medewerkers blijven zich daarvoor ook als professional ontwikkelen. Onderwijs is onze kerntaak en dit is gericht op het heden en de toekomst van de leerlingen. Ons onderwijs verbindt hen met de samenleving.
Bijna 2.000 medewerkers zetten zich dagelijks in voor onze ruim 13.000 leerlingen. Iedere leerling op onze vijftien basisscholen, één school voor het speciaal onderwijs en tien middelbare scholen voorzien wij van een breed onderwijsaanbod. Hierdoor krijgen zij allemaal gelijke kansen en worden zij uitermate gestimuleerd om hun eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Zo kunnen zij deze delen met anderen. Wij staan stil bij resultaten, vieren successen, maar blijven kritisch kijken naar wat beter kan en moet.
Algemeen directeur primair onderwijs
Dhr. G. Visser, algemeen directeur primair onderwijs
E-mail: g.visser@veluwseonderwijsgroep.nl
Tel: (055) 577 97 51
Voorzitter CvB
Dhr. drs. W.D. Hoetmer
E-mail: info@veluwseonderwijsgroep.nl
Tel: (055) 577 97 99
Wij vinden het belangrijk dat kinderen hun talenten optimaal ontwikkelen. Daarom is ons onderwijs zo ingericht dat:
De Zonnewende kent acht jaargroepen die verdeeld zijn in: onderbouw: groep 1 en 2; middenbouw: groep 3 en 4; bovenbouw: groep 5, 6, 7 en 8. De school werkt met groepen die doorgaans ingedeeld zijn in jaarklassen. Combinaties van verschillende jaarklassen binnen een groep kunnen in onze schoolorganisatie voorkomen. Voor de combinatie van de groepen 1 en 2 is bewust gekozen. Kinderen houden zo contact met kinderen van een andere leeftijdsgroep. Jongere leerlingen kunnen leren van oudere leerlingen, kinderen worden zelfstandiger, niveauverschillen worden gemakkelijker opgevangen.
“In a stone I saw an angel And I carved to set him free”
Deze uitspraak deed Michelangelo (Michelangelo Buonarotti, 1475-1564) een aantal eeuwen geleden. Het is een prachtige beschrijving van hoe wij onze rol als begeleider van jonge kinderen iin groep 1/2 opvatten. Het gaat erom dat we op zoek gaan naar de talenten van kinderen. Niet alleen door het aanbieden van kant-en-klare programma’s, maar vooral door situaties te creëren die het kind uitdagen tot allerlei vormen van spel. Spelen is voor jonge kinderen immers een vorm van bezig zijn die van nature bij hen past. Op die manier bieden wij kinderen de mogelijkheid om hun talenten te laten zien en verder te ontwikkelen. Door goed te observeren en kinderen de juiste ondersteuning te bieden maken wij, net als de beeldhouwer Michelangelo, zichtbaar wat eerst nog verborgen was.
De leerkrachten creëren een rijke speel-leeromgeving waarin kinderen zich ontwikkelen vanuit spel. Data wordt verzameld middels observaties.
De kenmerken van een rijke speel- leeromgeving zijn:
In de groepen 1 en 2 wordt voor het kiezen bij het spelen het digibord gebruikt. In de groepen 3 en 4 leren kinderen gaandeweg te werken met een weektaak op papier. In de groepen 5 t/m 6 worden praktisch alle lesstof en opdrachten verwerkt in de weektaak. We werken hieraan volgens het Dalton-plan, waarbij we elke dag van de week aangeven met een kleur. Dit is door de hele school gelijk. In de groepen 7/8 plannen de kinderen het werk in hun agenda in. We leren kinderen samen te werken, hulp te bieden, hulp te ontvangen en rekening te houden met elkaar. Voor kinderen die veel moeite hebben met het inplannen van hun werk over een hele week kan er een dagtaak gemaakt worden.
Instructie op de Zonnewende gebeurt zoveel mogelijk interactief met coöperatieve werkvormen en met aandacht voor verschillen tussen leerlingen. Op die manier worden kinderen geprikkeld en uitgedaagd. Tijdens de verwerking willen we kinderen leren zelfstandig te werken, hun werk te plannen, taken af te maken, verantwoordelijkheid voor het werk te dragen en ook te reflecteren op het eigen werk.
Voor de verschillende vakken hebben we duidelijke, moderne methodes en materialen gekozen, waarbij ingebouwde meetmomenten borg staat voor tussentijdse evaluatie, bijsturing, extra hulp of herhaling.
In de groepen 3 t/m 8 hebben we de laatste jaren geïnvesteerd in het vernieuwen van een aantal methodes. We hebben gekozen voor methodes waarbij veel differentiatie mogelijk is. Hierdoor kunnen we aansluiten op wat het individuele kind nodig heeft. De leerlingen werken in groep 4 t/m 8 voor verschillende vakgebieden met Snappet, een digitale methode die oefeningen op maat biedt.
Aanvankelijk lezen (groep 3): Lijn 3
Begrijpend lezen (groep 4 t/m 8): Leeslink
Rekenen (groep 3 t/m 8): Wereld in getallen / Snappet (vanaf groep 4)
Taal (groep 4 t/m 8): Snappet
Spelling (groep 3 t/m 8): Methodiek ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’: Jose Schraven en Snappet
Schrijven (groep 3 t/m 7): Klinkers
Engels (groep 1 t/m 8): ‘I-pockets’en ‘Take it easy’
Verkeer (groep 6,7) : Werkmateriaal van VVN
Bewegingsonderwijs (groep 1 t/m 8): Bewegen samen regelen
Naast onze Nederlandse taal krijgen alle leerlingen op onze school ook Engels. In alle groepen krijgen onze kinderen een wisselend aantal uren per week Engels. Jonge kinderen nemen grammaticale structuren vanzelf op en hebben nog geen moeite met het uitspreken van bepaalde klanken. Door op jonge leeftijd Engels aan te bieden krijgen ze niet alleen een grote vertrouwdheid met de vreemde taal, maar ook een beter begrip voor talen in het algemeen. Kinderen die op jonge leeftijd al twee talen spreken, zullen op latere leeftijd makkelijker andere talen kunnen leren. Doordat de kinderen spelenderwijs in aanraking komen met een vreemde taal, krijgen ze plezier in het leren van talen. Dat is voor nu en later een belangrijk voordeel.
Er is een modern computernetwerk op school, waar alle PC’s, laptops op zijn aangesloten. De computer wordt ingezet voor de basisvakken rekenen, taal, lezen en spelling en voor het vergaren van informatie met betrekking tot wereldoriëntatie. Alle leerlingen in de groepen 4 en 5 hebben een Snappet device, waarop ze werken. In de groepen 6 t/m 8 hebben alle leerlingen een eigen Chromebook. De computer heeft een vaste plaats in ons onderwijsprogramma. Het computergebruik is terug te vinden op de weektaak van de leerlingen vanaf groep 3. De programma’s sluiten aan bij alle ontwikkelings- en vakgebieden van het onderwijsleerprogramma en een aantal wordt o.a. gebruikt ter verrijking van lesstof. In verband met een veilig gebruik van internet, hanteren we een internetprotocol.
Kinderen komen pas tot leren als zij zich prettig en veilig voelen. Aan het begin van ieder schooljaar werken wij extra hard aan groepsvorming. Gedurende het schooljaar krijgen alle leerlingen ‘Kanjertraining’. Die wordt gegeven door de eigen groepsleerkracht die hier speciaal voor opgeleid is. Het doel van deze training is dat elk kind leert op een goede manier om te gaan met zichzelf en met anderen. Kinderen leren positief over zichzelf te denken en over anderen. Daardoor hebben ze minder last van sociale stress en dat komt de schoolprestaties uiteindelijk ten goede
Voor catechese werken we wekelijks met de methode ‘Hemel en aarde’ waarin verhalen staan die tot overdenking en gesprek leiden. Ook Bijbelverhalen komen aan bod.
Wij vinden het belangrijk om onze leerlingen te betrekken bij ons onderwijs en hebben om die reden een leerlingenraad in het leven geroepen. Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid zijn twee belangrijke kernwaarden van het daltononderwijs en wij bieden kinderen de ruimte om mee te denken over praktische en inhoudelijke zaken.
Vanaf groep 3 wordt er uit elke groep een vertegenwoordiger gekozen, die deelneemt in de leerlingenraad. Elke zes weken komt deze leerlingenraad samen en bespreekt onder leiding van twee leerkrachten welke behoeftes er leven onder de kinderen. Uit de punten die de kinderen inbrengen wordt een keuze gemaakt; een kleine vertegenwoordiging van kinderen bespreekt de belangrijkste punten met de locatie directeur.
Alle klassenvertegenwoordigers koppelen de uitkomsten terug in de eigen groep, zodat iedereen op de hoogte is. Op deze wijze kunnen de kinderen ook hun stem laten horen en weet het team waar de behoeftes van de kinderen liggen.
Wij vinden het belangrijk om kinderen een stevige basis voor de rest van hun schoolloopbaan en toekomst mee te geven. Dat doen we door goed onderwijs aan te bieden, maar De Zonnewende biedt u en uw kind méér!
Kinderen maken op school deel uit van een gemeenschap. Juist om dit gemeenschapsgevoel te ontwikkelen en te stimuleren zijn er regelmatig vieringen, waar toneel, zang, dans, verhalen, maar ook gebed en stilte deel van kunnen uitmaken. Zo zijn er vieringen rond de grote feestdagen, tijdens een themadag en aan het begin en eind van het schooljaar.
Met alle groepen gaan we regelmatig op excursie. Deze activiteiten sluiten altijd aan bij het lesprogramma. We bezoeken onder schooltijd bijvoorbeeld bibliotheek en musea.
Soms participeert de school in projecten om geld in te zamelen voor een goed doel, bijvoorbeeld Unicefprojecten, de schoolbibliotheek en projecten voor scholen in ontwikkelingsgebieden
Regelmatig worden er in de gemeente Apeldoorn, verspreid over het schooljaar, allerlei sporttoernooien en activiteiten georganiseerd. Zo doen leerlingen bijvoorbeeld mee aan schoolvoetbal, handbaltoernooi, slagbaltoernooi, atletiekdagen, scholierencross, circulatievolleybal en de avondvierdaagse. Bij deze activiteiten, die meestal buiten schooltijd plaatsvinden, kunnen we niet zonder de hulp van ouders. De kinderen vanaf groep 5 kunnen deelnemen aan ‘Sport van de Maand’. Kinderen die meedoen, maken na schooltijd kennis met een bepaalde sport. Via school wordt u op de hoogte gehouden van het aanbod en kunt u uw kind inschrijven. ’Sport van de Maand’ wordt georganiseerd door de gemeente Apeldoorn en verschillende sportverenigingen in het kader van sportstimulering.
Verder gaan de kinderen ieder jaar op schoolreis en wordt er jaarlijks een schoolfeestdag of speldag georganiseerd. Groep 7 gaat jaarlijks op Haps-kamp en voor groep 8 wordt aan het einde van het schooljaar een schoolkamp georganiseerd.
Dagelijks doen we ons uiterste best om goed onderwijs te verzorgen en daarbij oog te hebben voor het welzijn van al onze leerlingen. Toch kan het zijn dat ouders/verzorgers niet tevreden zijn. In dat geval vragen we u contact met ons op te nemen, zodat we in een open en eerlijk gesprek kunnen zoeken naar een oplossing.
Hoofdluis is een normaal verschijnsel op plaatsen waar veel mensen bij elkaar zijn. Om hoofdluis tegen te gaan gebruiken we op school luizenzakken. Deze krijgen de kinderen eenmalig van school. Wanneer de luizenzak stuk is of zoekraakt kunt u voor €2,50 euro een nieuwe luizenzak kopen. Na elke vakantie worden alle leerlingen gecontroleerd op hoofdluis. De controles worden uitgevoerd door een aantal ouders. Wij vragen u de kinderen de dag voor de controle hun haren te laten wassen en geen gel of wax te gebruiken. Ook mag het haar niet ingevlochten zijn. Ouders van kinderen bij wie hoofdluis is gevonden, worden door de leerkracht geïnformeerd. Deze kinderen kunnen na een week opnieuw gecontroleerd worden. Bestrijding van hoofdluis brengt veel werk met zich mee; het is daarom belangrijk dat u een geval van hoofdluis direct aan ons meldt. De coördinatie van de hoofdluiscontrole is in handen van de klassenouders.
De meeste leerlingen van De Zonnewende wonen in de wijk. Kinderen die erg dichtbij komen vragen we te wandelen naar school, de andere leerlingen kunnen lekker op de fiets. We hebben uiteraard een fietsenhok/ stalling, maar deze heeft een beperkte capaciteit. Het stallen van de fiets is op eigen risico.
De Zonnewende is een gezonde school. Wij hebben het vignet ‘Gezonde school’behaald. Dit houdt in dat wij ons richten op de Gezonde school pijlers:
De kinderen nemen een stuk fruit mee als tussendoortje en we stimuleren gezonde traktaties met verjaardagen.
De gezondheid van onze kinderen staat voorop. Kinderen moet rookvrij kunnen opgroeien. Met ingang van 1 augustus is het verplicht een rookvrij schoolplein te hebben. Daarom is ook ons schoolplein rookvrij!
De overheid vergoedt niet alle kosten die door scholen gemaakt worden volledig. Om toch een aantal extra activiteiten te kunnen organiseren die niet tot het gewone onderwijs programma behoren, vraagt de ouderraad aan de ouders een vrijwillige contributie voor de oudervereniging. Een paar voorbeelden van deze activiteiten zijn het Sinterklaas- en kerstfeest, carnavalviering, een sport- en speldag, afscheid van groep 8 leerlingen en natuurlijk niet te vergeten het schoolreisje. Voor een ‘betalingsregeling’ kunt u terecht bij de penningmeester van de OR. Tijdens de Algemene Leden Vergadering van de Ouderraad in oktober of november wordt de hoogte van de contributie voor het volgende schooljaar vastgesteld.
Deze doorlopende reisverzekering is van toepassing op personeel waaronder stagiaires, vrijwilligers, inleenkrachten en leerlingen en al degenen welke aan schoolse dan wel buitenschoolse met de school min of meer verband houdende activiteiten deelnemen.
Bij de vertrouwenspersoon kunnen kinderen, ouders leerkrachten en medewerkers terecht als ze zich (seksueel) geïntimideerd voelen of als hen fysiek en/of psychisch geweld is aangedaan. Het kan gaan om vervelende uitnodigingen, dubbelzinnige opmerkingen, de manier waarop iemand naar je kijkt, handtastelijkheden of extreme pesterijen. Tevens valt hier discriminatie en extremisme onder. De vertrouwenspersonen van onze school zijn Joke Klein Woolthuis (055-505 8800) en Ryanne van Leur (055-360 1967).
We beschikken in Osseveld over een gebouw met tien lokalen (locatie Keerkring), een centrale kern als gemeenschapsruimte en een speelzaal. De centrale hal wordt als werkruimte voor de kinderen gebruikt en tevens voor het overblijven, toneel, ouderavonden en andere gezamenlijke activiteiten. Op de verdieping bevinden zich ruimtes om met kleinere groepjes kinderen te werken. De kinderen gymmen in de gymzaal achter de school (Hellend Veld). In het gebouw in de wijk Woudhuis (locatie Ravelijn) zijn 16 groepen gehuisvest. Negen groepen op de benedenverdieping en zeven groepen boven. De kleuters hebben een eigen ingang. Het is een prachtig modern gebouw dat voldoet aan alle moderne eisen. Het beschikt over een inpandige, mooie goed geoutilleerde gymzaal. Ook de bso is inpandig.
Kinderen zitten maar een deel van de dag op school, een groot deel van de dag brengen ze door in de buurt. Daarom zijn er contacten met onder meer de gemeente, de wijkagent, het maatschappelijk werk, de stichting ondersteuning kunsten cultuureducatie Eduart, de bibliotheek, CODA (Cultuur Onder Dak Apeldoorn) en de Gewestelijke Gezondheidsdienst, de GGD. Ook contacten met instellingen in de directe omgeving van de school kunnen van belang zijn voor het welzijn van het kind, bijvoorbeeld het sociaal cultureel werk (onder andere de Stichting Wisselwerk) en het buurtmaatschappelijk werk.
Als er in een gezin een besmettelijke ziekte voorkomt, zoals rode hond, dan worden wij graag op de hoogte gesteld. We kunnen dan de aanstaande moeders waarschuwen of andere maatregelen nemen
Wanneer uw kind ziek is en daarom niet naar school kan komen, vragen wij u uw kind op tijd af te melden. U kunt dat doen door ‘s ochtends tussen 8.00 – 8.30 uur naar school te bellen.
Voor de tussenschoolse opvang (het overblijven) hebben wij een samenwerkingsverband met Fris! Kinderdagverblijven. Kinderen blijven met hun eigen leerkracht over in het lokaal. Het buiten spelen gebeurt onder toezicht van Fris! medewerkers en een aantal leerkrachten.
Wij hebben graag dat kinderen een gezonde lunch meenemen. U kunt alle algemene voorwaarden met betrekking tot de TSO vinden op de website van school.
Fris! kinderdagverblijven verzorgt voor ons alle vormen van buitenschoolse opvang zowel de voorschoolse – , tussenschoolse – als de buitenschoolse opvang worden op beide locaties van de Zonnewende aangeboden. (Op rustige moment worden de locaties samengevoegd op locatie Ravelijn). Deze opvang is bedoeld voor kinderen van 4 tot 13 jaar, voor school, tijdens de middagpauze, na schooltijd, in de vakanties en op vrije dagen. De pedagogisch medewerkers zorgen voor een afwisselend programma voor de kinderen, zoals sport- en spelactiviteiten, knutselen, toneel, muziek en nog veel meer.
Naast deze opvang verzorgd Fris! op locatie Zonnewende Ravelijn 5 ochtenden per week peuteropvang. Deze vorm van opvang is bedoeld voor kinderen van 2 tot 4 jaar oud. Fris! werkt met de Uk & Puk methode. Dit is een totaalprogramma waarbij de activiteiten de spraak- en taalvaardigheid, sociaal-emotionele vaardigheden en zintuiglijke vaardigheden stimuleren. Ook hier wordt gewerkt vanuit de daltonkernwaarden en zo zal er een mooie doorgaande lijn ontstaan tussen de peuteropvang en het kleuteronderwijs op De Zonnewende
Het team van de Zonnewende is een hardwerkend, enthousiast team dat is samengesteld uit mensen van verschillende leeftijden en ervaringen. Door intensief samen te werken kunnen we elkaar inspireren, aanvullen en is er ruimte voor ieders inbreng.
Elke klas heeft een of twee leerkrachten. De leerlingen hebben het meest contact met hun leerkrachten. Zij verzorgen de meeste lessen en staan altijd voor hun kinderen en de ouder(s)/verzorger(s) klaar. De Interne Begeleiders bewaken de zorgstructuur van de school en coachen de leerkrachten bij de speciale leerlingenzorg.
Het managementteam bestaat uit de algemeen directeur en twee locatiedirecteuren. De locatiedirecteuren zijn het eerste aanspreekpunt in de school voor leerkrachten en ouders / verzorgers en dragen zorg voor de dagelijkse gang van zaken. Elke bouw heeft een bouwcoördinator aangewezen. Deze zorgt samen met de leerkrachten voor een doorgaande lijn en het implementeren van verbeteringen. De medewerkers van Lucrato dragen zorg voor de netheid van de school en verrichten allerlei dagelijkse hand- en spandiensten. De administratief medewerker verzorgt de leerlingen- en schooladministratie.
De Zonnewende is een ‘Opleidingsschool’. Wij werken samen met pabo Saxion Deventer. Samen met pabo Deventer zijn wij verantwoordelijk voor het opleiden van leraren basisonderwijs. Wij bieden de studenten van pabo Deventer een kwaliteitsleerwerkplek, waar zij zich optimaal kunnen voorbereiden op de beroepspraktijk. Ook draagt het partnerschap bij aan de professionalisering van leraren, het ondersteunen van de schoolontwikkeling en het doen van onderzoek.
Wij bieden aan pabo-studenten de mogelijkheid om het praktische gedeelte van hun studie op onze school uit te voeren. De pabo-student loopt stage in één of twee groepen. Een LIO-student (Leerkracht in opleiding) werkt meerdere dagen zelfstandig in een groep, onder verantwoordelijkheid van de vaste leerkracht (de mentor). De mentor, de Opleider in de school (OIDS) en de schoolleider zijn verantwoordelijk voor het begeleiden en beoordelen van de student(en).
De OIDS-ers van De Zonnewende hebben daarvoor een scholingstraject “Opleiden in de Basisschool” gevolgd.
De Zonnewende mag zich een gecertificeerd ‘erkend leerbedrijf’ noemen.
Bij ziekte of afwezigheid van de leerkracht proberen wij vervanging te vinden. Het is niet altijd mogelijk om vervanging te vinden en zullen we af en toe naar andere oplossingen moeten zoeken. Er is een protocol “vervanging bij ziekte” ter inzage op school.
Om de laatste ontwikkelingen te blijven volgen, wordt het team van De Zonnewende regelmatig geschoold. Dit kan zijn in teamverband, bijvoorbeeld tijdens studiedagen. Het komt ook regelmatig voor dat een individuele leerkracht zich verder ontwikkelt op een specifiek gebied zoals coaching, interne begeleiding, leer- en gedragsproblemen of andere specialisaties.
De Zonnewende is zo ingericht dat ze meer kan betekenen voor leerlingen die onderling sterk verschillen in tempo, intelligentie, sociale vaardigheden en leermogelijkheden. We verwijzen heel weinig leerlingen naar het SO of de SBO en daar zijn we trots op. Scholen leren steeds nauwkeuriger te kijken naar kinderen en meer en meer rekening te houden met verschillen tussen kinderen. Dat vraagt om regelmatige scholing van het team. Daartoe nemen wij, evenals de andere scholen van onze stichting, deel aan onderwijsvernieuwingsprogramma’s.
Particulier onderwijs is niet toegestaan tijdens schooltijd
Tijdens de reguliere lestijden mag een school een extra aanbod realiseren voor leerlingen en daarbij gebruik maken van externe instanties. Het is echter niet toegestaan dat leerlingen tijdens de schooltijden particulier onderwijs volgen, waarvoor de ouders ook nog eens extra moeten betalen. Een dergelijk aanbod kan uitsluitend buiten de reguliere lessen plaatsvinden en op persoonlijk initiatief.
Een sociaal-veilige omgeving is een belangrijke voorwaarde voor een kind om zich te ontwikkelen en te kunnen leren. Wij besteden daar veel aandacht aan op verschillende manieren:
Hierdoor kunnen wij snel actie ondernemen als er sprake is van pestgedrag of ander gedrag dat een bedreiging is voor de sociale veiligheid.
resultaten ervan bespreken wij in ons teamoverleg, waarna we eventueel een actieplan maken.
veiligheid onder leerlingen van de groepen 5t/m8. De uitkomst hiervan wordt gepubliceerd op scholenopdekaart.nl
onderwijzend team bij complexere vraagstukken rondom sociale veiligheid.
oudergesprekken.
Ieder kind heeft recht op goed onderwijs. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, moeten die zoveel mogelijk krijgen in het reguliere onderwijs. Dat is het uitgangspunt van de Wet passend onderwijs.
Door deze wet zijn scholen verantwoordelijk voor het bieden van een passende onderwijsplek aan ieder kind. Onze school werkt samen met andere scholen in de regio en scholen voor speciaal onderwijs zodat we samen alle leerlingen passend onderwijs kunnen geven. Wanneer extra ondersteuning aan de orde is, zal de leerkracht dit altijd met u als ouder, onze intern begeleider en de gedragswetenschapper van de school overleggen. Verder kunnen wij overleggen met de schoolmaatschappelijk werker en de jeugdverpleegkundige die vanuit het CJG aan onze school verbonden zijn. In ons Schoolondersteuningsplan (SOP) hebben wij omschreven welke extra ondersteuning wij aanbieden.
Als blijkt dat kinderen niet in het reguliere onderwijs terecht kunnen, kunnen zij in het speciaal basisonderwijs geplaatst worden. Onze school werkt nauw samen met SBO De Vorm (www.sbodevorm.nl), de school voor katholiek speciaal basisonderwijs van de Veluwse Onderwijsgroep.
Meer informatie over passend onderwijs in onze gemeente is te vinden op: www.swvapeldoornpo.nl
Om pesten zoveel mogelijk te voorkomen hanteren we in de groepen de regels zoals genoemd onder de kop “Schoolregels”. Er wordt veel aandacht besteed aan het positief benaderen van gedrag. Als pesten toch blijkt voor te komen, dan maken we, in samenspraak met ouders, gebruik van het protocol ongewenst (pest)gedrag.
Wij willen graag dat ieder kind met plezier naar school gaat. Een school moet een veilige omgeving zijn. Om dat te realiseren moet iedereen zich aan de volgende afspraken houden:
Daarnaast maakt elke leerkracht samen met de kinderen afspraken over het omgaan met elkaar en het werken in de
groep. Als een leerling zich niet aan een afspraak houdt, wordt dit besproken met de leerling en kan er een passende sanctie volgen. Bij herhaling of ernstige incidenten bespreken wij dit met ouders. Bij ernstige verstoring van de rust en veiligheid van leerkrachten en kinderen kan een kind geschorst of verwijderd worden. Bij dergelijk extreem probleemgedrag geldt de volgende procedure:
Sommige jongeren of kinderen hebben extra hulp nodig. Om hen goed te helpen, is een soepele samenwerking nodig tussen alle leerkrachten, hulpverleners en instanties. De Verwijsindex Gelderland zorgt daarvoor. De Verwijsindex is een systeem waarin hulpverleners en andere professionals de persoonsgegevens registreren van jongeren (tot 23 jaar) waarover zij zich zorgen maken. Deze registratie bevat geen inhoudelijke informatie. Met het afgeven van een signaal in de verwijsindex, wordt het netwerk rondom een kind/jongere in beeld gebracht. Het zorgt ervoor dat de hulpverleners elkaar snel weten te vinden. Meer informatie: http://www.multisignaal.nl/gelderland-foodvalley/.
Protocol Medicijnverstrekking en Medische handelingen
Protocol ongewenst (pest)gedrag / schorsing en verwijdering
Opgroeien in Apeldoorn is leuk, veilig en gezond!
In Apeldoorn is er passende hulp, ondersteuning en zorg voor elk kind. Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) is er voor uw gezin.
Het CJG voor uw vragen over opvoeden en opgroeien
In Apeldoorn zijn vier Centra voor Jeugd en Gezin waar u terecht kunt met vragen over gezondheid, opvoeden en opgroeien. Zo is er altijd eentje in de buurt. U kunt er binnenlopen voor vragen en informatie. U kunt ook bellen met uw vragen. De professionals die in het CJG werken bieden hulp op maat of helpen bij het zoeken naar de juiste instanties die u en uw kind verder kunnen helpen.
De medewerkers van het CJG zijn ook regelmatig bij uw kind op school. Op sommige scholen heeft de jeugdverpleegkundige een inloopspreekuur. De doktersassistente van het CJG kan leuke gezondheidslessen geven op verzoek van de school.
De gezondheid van uw kind volgen
Het CJG volgt de groei en ontwikkeling van uw kind. Vanaf de geboorte van uw kind bent u op het consultatiebureau geweest bij de jeugdverpleegkundige en jeugdarts. Uw eigen jeugdverpleegkundige nodigt uw kind ook in de basisschoolperiode een aantal keren uit op het CJG.
Dat gebeurt in het jaar dat uw kind 5 jaar is. Bij de uitnodiging krijgt u een aantal vragenlijsten toegestuurd om thuis alvast (digitaal via Mijn Kind dossier) in te vullen. De jeugdverpleegkundige meet en weegt uw kind en bespreekt de groei, ontwikkeling en gezondheid. Ook wordt er een ogentest en gehoortest gedaan. U kunt uw vragen stellen en eventuele zorgen over groei of ontwikkeling delen. Eventueel maken we nog een extra afspraak met u / uw kind met de jeugdverpleegkundige, jeugdarts of logopediste van het CJG.
Ook rond de tijd dat uw kind 11 jaar is krijgt u een uitnodiging om samen met uw kind naar het CJG te komen. We meten en wegen uw kind. Ook tijdens dit onderzoek nemen we de tijd om uw vragen te stellen of eventueel uw zorgen te delen. We bespreken samen de veranderingen van uw kind in de (komende) puberteit.
Vaccinaties
Als uw kind 9 jaar oud is krijgt u een uitnodiging van het RIVM voor vaccinaties tegen BMR/DTP. Op 10 jarige leeftijd krijgt u de uitnodiging voor de HPV vaccinatie. Daarvoor heeft uw kind twee keer een prik nodig. Het CJG geeft de vaccinaties. Meer informatie kunt u vinden op: https://rijksvaccinatieprogramma.nl/vaccinatieschema-infographic
Kernteam
Maakt u of de leerkracht van uw kind zich zorgen over uw kind? Vraag dan gerust via de IB-er van
school advies aan het kernteam. In dit kernteam zitten verschillende professionals, waaronder ook de jeugdverpleegkundige. Zij kijken op een aantal verschillende vlakken met u/ uw kind mee. Samen kunnen jullie bespreken en bekijken wat er eventueel nodig is aan advies, hulp, ondersteuning of zorg.
Contact met het CJG?
* info@cjgapeldoorn.nl
) (055) 357 88 75 (dagelijks van 8.30-17.00 uur)
www.cjgapeldoorn.nl
www.facebook.com/CJGapeldoorn
Het schoolmaatschappelijk werk (smw) biedt scholen en ouders/verzorgers ondersteuning bij de opvoedende en zorgende taak richting schoolgaande kinderen. Ouders/verzorgers kunnen zelf contact opnemen met smw met een vraag of probleem. Daarnaast kan een leerling/ gezin (met diens toestemming) verwezen worden door de leerkracht of intern begeleider.
Het smw heeft dagelijks (ook tijdens de schoolvakanties) telefonisch spreekuur van 08.45 – 10.00 uur. Tel: (055) 526 24
Schoolverpleegkundige De schoolverpleegkundige, werkzaam vanuit de GGD, biedt scholen en ouders ondersteuning bij lichte opvoedingsvragen en vragen van medische aard, groei en ontwikkeling. Zoals reeds eerder genoemd, kan de schoolverpleegkundige op verzoek van school en/of ouders aanschuiven bij een gesprek. Ook kan de intern begeleider ouders in contact brengen met de schoolverpleegkundige, zonder betrokkenheid van school. De schoolverpleegkundige heeft elke eerste maandag van de maand inloopspreekuur op locatie Ravelijn van 8.30-10.00 uur. Hier kunt u zonder afspraak en vrijblijvend binnenlopen met uw vragen.
Stichting Leergeld Apeldoorn-Voorst wil ervoor zorgen dat ook de kinderen uit gezinnen die het financieel wat minder ruim hebben, kunnen meegaan met schoolreisjes, schoolkamp en buitenschoolse activiteiten (sport, dans, creatieve vorming, enzovoort).
Stichting Leergeld helpt gezinnen uit Apeldoorn en Voorst als het inkomen van de ouder(s) onder de 120% van het bijstandsniveau ligt en als het gaat om schoolgaande kinderen in de leeftijd van 4 tot 17 jaar. Ook als u inkomen hoger is en bijzondere kosten heeft (bv schulden) is het zeker de moeite waard contact op te nemen met ons.
De maximale vergoeding voor basisonderwijs is € 125,- per kind per schooljaar. Stichting Leergeld vergoed:
Wil je meer weten? Neem dan contact op met Stichting Leergeld
Stichting Leergeld Apeldoorn-Voorst
Postbus 10081
7301 GB APELDOORN
085 047 1747 op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur
info@leergeldapeldoornvoorst.nl (voor gezinnen die nog niet ingeschreven staan)
https://www.leergeld.nl/apeldoornvoorst/
Inloopspreekuur: dinsdag 14.00 – 15.00 uur, kelder CODA bibliotheek, Vosselmanstraat 299, Apeldoorn.
Uw aanvragen kunt u indienen bij https://www.leergeld.nl/apeldoornvoorst/.
Denkt u aan het tijdig inleveren van uw facturen? U kunt deze indienen tot uiterlijk 1 maand na factuurdatum met als bijlage uw recente inkomensgegevens.
Opvoeden gebeurt thuis, maar ook op school. Een groot gedeelte van de dag brengt uw kind door op school. Het is in het belang van het kind dat ouder en school elkaar ondersteunen in de opvoeding en informeren over het welzijn van het kind. Een regelmatig contact is daarvoor noodzakelijk. Ouders zijn altijd welkom om te komen praten over hun kind. Dit kan voor of na schooltijd. Als u wat langer wilt praten, kunt u een afspraak maken. Mochten wij u willen spreken, dan zullen we u uitnodigen voor een gesprek. In een gesprek met ouders staat het welzijn van het kind voorop. Leerkrachten en ouders beseffen dat wederzijdse kritische belangstelling het kind ten goede komt. Actieve betrokkenheid van ouders is voor een school van nu onontbeerlijk. Ook op De Zonnewende worden ouders bij het onderwijs en aanverwante zaken betrokken.
Website & Social media
Op onze website vindt u allerlei informatie over beide locaties van de school. De website is bedoeld als informatiebron voor nieuwe ouders en alle ouders kunnen er jaarlijks de schoolgids lezen. U kunt ons ook volgen op Facebook ( www.facebook.com/KBSdeZonnewende). Hierop publiceren we regelmatig korte nieuwtjes en foto’s die u dan als eerste ontvangt. I.v.m. de AVG plaatsen wij op de website geen foto’s meer, wordt er via Facebook alleen gepubliceerd als u daarvoor toestemming heeft gegeven en wordt met name Parro gebruikt om in een afgeschermde omgeving foto’s van de klas en van activiteiten te delen.
Gebruik beeldmateriaal
Op verschillende manieren informeren we nieuwe en huidige ouders over het onderwijs op onze school. Dit doen we o.a. door middel van het maken van foto’s en video’s. Deze opnames worden gemaakt tijdens verschillende gelegenheden, bijvoorbeeld tijdens activiteiten, schoolreisjes en lessen. Ook uw zoon/dochter kan op deze foto’s (en soms in video’s) te zien zijn. We gaan zorgvuldig om met beeldmateriaal van uw zoon/dochter. Voor het publiceren van beeldmateriaal in onze voorlichtingsmaterialen, zoals een poster, brochure of op onze website, vragen wij eenmalig toestemming aan de ouder die het ouderlijk gezag heeft over zijn/haar zoon/dochter. Uw toestemming geldt alleen voor foto’s en video’s die door ons, of in onze opdracht worden gemaakt. U mag altijd terugkomen op de door u gegeven toestemming. Wij wijzen u hier jaarlijks op in onze nieuwsbrief. Het kan voorkomen dat ouders zelf foto’s maken tijdens schoolactiviteiten. Wij hebben daar geen invloed op, maar we vragen ouders geen foto’s en video’s op internet of social media te plaatsen als daar meer dan alleen uw eigen kind(eren) op staat/staan.
Oudercommunicatie-app Parro
Zeer regelmatig ontvangt u van de leerkracht een berichtje via de app Parro. Deze berichten zijn huishoudelijk van aard. U ontvangt regelmatig een foto van een activiteit, informatie over wat de kinderen hebben gedaan of gaan doen, de leerkracht kan via de app om hulp vragen, u wordt via Parro uitgenodigd voor de oudergesprekken, enz. Deze informatie is alleen te lezen door de ouders in de groep. Tevens kunt u met de leerkracht of met een andere ouder contact zoeken via Parro. Nieuwe ouders ontvangen zodra hun kind is gestart op De Zonnewende een uitnodiging en koppelcode om de app te gebruiken.
Elke eerste vrijdag van de maand verschijnt ons infobulletin ‘De Zonnewijzer’. Hierin staat allerlei belangrijke en praktische informatie die van toepassing is op de komende maand. Het bulletin ontvangt u per mail. Is dit niet mogelijk, dan kunt u elke maand een papieren versie afhalen op school. U kunt het infobulletin ook vinden op de website.
Aan het begin van het jaar komt de jaarkalender uit. Hierop staan alle voorkomende activiteiten vermeld. Ook staan hier de vakanties, vrije dagen, 10 minutengesprekken en studiedagen op vermeld.
In groep 1 vindt er standaard een huisbezoek plaats door de groepsleerkracht van uw kind. Indien wenselijk kan er ook in de andere groepen altijd een afspraak worden gemaakt voor een huisbezoek door de leerkracht.
Aan het begin van elk schooljaar organiseert de school een informatie en contactavond voor alle ouders. U krijgt daar informatie over de plannen voor het komende schooljaar en de activiteiten in de verschillende groepen. Tijdens deze bijeenkomst kunt u zich ook opgeven om te ondersteunen bij allerlei activiteiten.
Iedere groep op school heeft een of twee klassenouders. Deze werken op vrijwillige basis en zijn de schakel tussen ouders en de leerkracht. Wanneer er hulp van ouders nodig is, dan mobiliseren zij ouders die bereid zijn bij te springen.
De Ouderraad (OR) vormt het bestuur van een officiële vereniging genaamd “Oudervereniging van De Zonnewende te Apeldoorn”. Alle ouders van nieuwe leerlingen ontvangen bij inschrijving van hun zoon / dochter een inschrijfformulier voor de vereniging. De OR stelt zich als doel de samenwerking tussen ouders, het schoolbestuur, het team, schoolcommissies, de leerlingen en overige bij school betrokkenen te bevorderen. Dit doel wil de OR bereiken door samen met het team allerlei leuke activiteiten voor de leerlingen te organiseren, zoals bijvoorbeeld het schoolreisje, Sinterklaas, de kerstviering, Palmpasen, carnaval en de sport- en speldag. Tevens worden er door de OR extra activiteiten georganiseerd die meestal als hoofddoel hebben om extra geld in het laatje te brengen. Geld dat natuurlijk weer besteed wordt ten gunste van alle kinderen. De OR vergadert minstens acht keer per jaar. Hierbij is een vertegenwoordiger van het team aanwezig.
In oktober of november wordt de jaarlijkse Algemene Leden Vergadering gehouden, waarbij alle ouders als leden van de vereniging natuurlijk van harte welkom zijn. Tijdens deze vergadering wordt o.a. de hoogte van de contributie voor het volgende schooljaar vastgesteld. Emailadres: or@kbsdezonnewende.nl
In de medezeggenschapsraad zijn ouders en het personeel vertegenwoordigd. De medezeggenschapsraad praat mee, geeft advies en beslist mee over zaken die de school aangaan, zoals arbo en veiligheid, schoolbeleid en personeelszaken. Leden van de raad worden voor drie jaar benoemd. De vergaderingen zijn openbaar, u bent daar van harte welkom! De medezeggenschapsraad heeft ook zitting in de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR). Hierin zijn alle scholen binnen de stichting vertegenwoordigd. Emailadres: mr@kbsdezonnewende.nl
Wij vinden het belangrijk dat we kritisch kijken naar onze school en dat we onszelf en ons onderwijs blijven verbeteren en ontwikkelen. Dit maakt dat we tijd stoppen in studie en scholing. Meestal doen we dit in teamverband, maar het komt ook voor dat een individuele leerkracht zich ontwikkelt op een bepaald gebied. In dit hoofdstuk vindt u een globale omschrijving van de ontwikkelingen en vernieuwingen die plaatsvinden binnen onze school.
Om de vier jaar worden de Daltonscholen in Nederland gevisiteerd om de kwaliteit van het Daltononderwijs op de scholen te bewaken. De afgelopen jaren heeft de school haar leerkrachten opgeleid en zijn er leerkrachten opgeleid tot Daltoncoördinator. Ten aanzien van de kernwaarden van het Daltononderwijs heeft de Zonnewende zich ook op verschillende punten doorontwikkeld. Komend jaar gaan we onze Daltonwerkwijze op kleine onderdelen aanscherpen.
We hebben de laatste jaren gestart met leerlingen meer eigenaar te laten zijn van hun eigen leerproces. Dit doen wij door ouder-kind gesprekken te voeren. Aan het begin van het schooljaar voeren we leerdoelgesprekken met de kinderen en proberen we samen met de leerling op zoek te gaan naar de dingen die ze willen leren. De komende jaren willen we dit ons verder eigen maken. Leerlingen worden zo steeds zelfstandiger en weten wat ze willen leren en waarom ze dat willen leren.
De afgelopen jaren heeft de Zonnewende behoorlijk geïnvesteerd in digitale middelen. Zo zijn de vaste computers vervangen en hebben we laptops en Ipads aangeschaft. Momenteel werken alle leerlingen vanaf groep 4 met rekenen op Snappet en wordt hij gebruikt voor de verwerking van spelling. We zullen de komende schooljaren kijken of dit wenselijk is uit te breiden naar andere vakgebieden. Leerlingen kunnen met Snappet werken aan hun eigen leerdoelen op hun eigen niveau. Snappet leidt tot verbeterd leerresultaat, tijdwinst en beter inzicht en overzicht in de klas.
Wij vinden het belangrijk dat we kritisch kijken naar onze school en dat we onszelf en ons onderwijs blijven verbeteren en ontwikkelen. Dit maakt dat we tijd stoppen in studie en scholing. Meestal doen we dit in teamverband, maar het komt ook voor dat een individuele leerkracht zich ontwikkelt op een bepaald gebied. In dit hoofdstuk vindt u een globale omschrijving van de ontwikkelingen en vernieuwingen die plaatsvinden binnen onze school.
Op de Zonnewende werken wij met het International Primary Curriculum (IPC). Het IPC is een integraal, thematisch en creatief curriculum voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar, dat gericht is op kunst en cultuur (beeldende vorming, dans, drama, digitaal en mediawijsheid, cultureel erfgoed, literair en levensbeschouwing, de zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis, techniek en natuuronderwijs), Burgerschap en integratie. Binnen het IPC is veel aandacht voor de kernwaarden van het Daltononderwijs; verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, reflectie, samenwerken en doelmatig werken. Ook is het IPC internationaal georiënteerd, wat mooi aansluit op ons profiel voor vervroegd vreemd talenonderwijs. Daarbij is er ruime aandacht voor onderzoekend leren en het ‘leren leren’, wat een verlengde is van onze benadering in de Zongroep.
Op De Zonnewende werken we met een groepskaart. Op de groepskaart brengen we een aantal keren per jaar de individuele onderwijsbehoefte van elke leerling in kaart. Dit vormt vervolgens de basis voor het onderwijsaanbod in de maanden daaropvolgend. Wij doen dit voor de vakken taal, rekenen en lezen. Het werken vanuit groepsplannen bevordert maatwerk en zorgt ervoor dat ons onderwijsaanbod meer resultaatgericht functioneert. Door deze meer planmatige aanpak van ons onderwijs zullen wij nog meer in staat zijn het beste te halen uit uw kind, zowel cognitief als in onderwijsplezier.
Vanuit ons samenwerkingsverband hebben wij het profiel “meerbegaafdheid” gekregen op De Zonnewende. De reden hiervoor is dat dit profiel goed past bij onze leerlingenpopulatie. Wij kunnen door het gebruik van groepsplannen de meerbegaafde kinderen goed begeleiden en we hebben afgelopen jaren dan ook een protocol voor meerbegaafdheid ontwikkeld. Voor dit profiel hebben wij een plan ontwikkeld om de te nemen stappen goed te kunnen implementeren. Afgelopen schooljaar zijn we reeds gestart met de implementatie. Dit betekent investeringen in materiaal en kennis in de klassen. Hier zullen niet alleen onze meerbegaafde kinderen van profiteren, maar ook alle kinderen die in bepaalde vakken hoog scoren en behoefte hebben aan meer uitdaging.
Vanuit ons samenwerkingsverband hebben wij het profiel ‘meerbegaafdheid’ gekregen op De Zonnewende. We hebben geïnvesteerd in materialen en kennis om leerlingen die uitdaging nodig hebben goed te kunnen begeleiden. Voor sommige begaafde leerlingen geldt dat zij aanvullende begeleiding nodig hebben. Voor hen werken wij met een ZON groep. Daar kunnen leerlingen extra ondersteuning krijgen. Deze ondersteuning is vooral gericht op de sociale aspecten van het (meer)begaafd zijn.
Onze school houdt zorgvuldig bij welke resultaten we behalen. Daarvoor worden toetsen gebruikt. Deze toetsen horen bij een methode of zijn methodeonafhankelijk. Ook gebruiken wij een leerlingvolgsysteem, waarbij de ontwikkeling van het kind nauwkeurig gevolgd wordt. De resultaten bespreken de leerkrachten met de kinderen, met de interne begeleiders en met elkaar
Wanneer een kind als vierjarige onze school binnenkomt, beschikken we nog over onvoldoende informatie. We vragen ouders daarom een levensgeschiedenis-formulier in te vullen, zodat kinderen optimaal begeleid kunnen worden.
Alle kinderen krijgen twee keer per jaar een portfolio mee naar huis over hun ontwikkeling en hun werkhouding. De uitslagen van de toetsen van het Cito-leerlingvolgsysteem worden ook op het portfolio vermeld. Naar aanleiding van het portfolio worden ouders uitgenodigd om over hun kind te praten tijdens een ‘tien-minutengesprek’ of ‘ouder-kindgesprek’. Ook de ouders van de kleutergroepen worden voor een ‘tien-minutengesprek’ of ‘ouder-kindgesprek’ uitgenodigd. De observatielijsten vormen de basis voor deze gesprekken.
Vanaf schooljaar 2022-2023 geven wij geen cijfers of beoordelingen meer op het portfolio, maar delen wij de ontwikkeling met leerlingen en ouders doormiddel van geschreven teksten. Zo spreken we samen een taal die gericht is op ontwikkeling en niet op prestaties.
Onze school houdt zorgvuldig bij welke resultaten we behalen. Daarvoor worden toetsen gebruikt. Deze toetsen zijn zelfgemaakt, horen bij een methode of zijn landelijk vergelijkbare citotoetsen. Ook gebruiken wij een beschrijvend leerlingvolgsysteem (met name in de kleutergroepen). Van elke toets is bekend hoe de leerlingen moeten scoren.
Daarover zijn duidelijke afspraken gemaakt. De resultaten bespreken de leerkrachten met de kinderen, met de Interne begeleiders en met elkaar.
De ontwikkeling van de kleuters houden we bij door te observeren met behulp van ‘Kijk’. De resultaten worden digital vastgelegd. In alle groepen worden Cito-toetsen afgenomen. Vanaf groep 3 maken de kinderen regelmatig toetsen: methodegebonden toetsen en het Cito-leerlingvolgsysteem (LVS). In het leerlingvolgsysteem verzamelen de leerkrachten en intern begeleiders alle toetsgegevens van de leerlingen.
Met deze gegevens plannen de leerkrachten het onderwijsaanbod voor de leerlingen. De leerkracht analyseert dan wat het niveau van de leerling is, wat de te bereiken doelen zijn, hoe het aangepakt gaat worden en wanneer er wordt geëvalueerd. We spelen hierbij in op de onderwijsbehoeften van de individuele leerlingen. De extra hulp aan de leerling vindt in de klas plaats. Twee keer per jaar bespreken alle leerkrachten de groepsresultaten, de onderwijsbehoeften, de sociaal emotionele ontwikkeling en de zorg met de intern begeleider in een groepsbespreking.
Van ieder kind wordt een leerlingendossier bijgehouden. Ouders hebben recht op inzage. Hierin staan onder andere gegevens van het aanmeldingsformulier, de toets- en rapportgegevens van de verschillende leerjaren, gegevens over speciale onderzoeken en gesprekken met ouders. De groepsleerkracht beheert deze gegevens. Aan het einde van het schooljaar bespreekt de groepsleerkracht de leerlingen met de volgende leerkracht.
Onze school toetst haar onderwijs door het afnemen van cito-toetsen. Deze worden twee keer per jaar (vanaf groep 3) afgenomen. Het is voor de leerkrachten een manier om het onderwijs nog beter af te kunnen stemmen op de groep en het onderwijs dat zij geven te analyseren. De Zonnewende scoort boven het landelijk gemiddelde op de tweejaarlijkse metingen.
De locatiedirecteuren, ib-ers en de leerkrachten van groep 8 overleggen over het advies. Het gaat om meer dan “goed kunnen leren”. Kinderen hebben daarnaast ook motivatie en doorzettingsvermogen nodig. Toch is het belangrijk om een onafhankelijk objectief “oordeel” te hebben over het niveau van de kinderen. Daarom nemen wij jaarlijks deel aan de Eindtoets basisonderwijs van het Cito. Deze toets moet als het ware een onafhankelijke bevestiging zijn van ons schooladvies.
Schooljaar 2018-2019 536,4 (535,7= landelijk gemiddelde)
Schooljaar 2020 – 2021 535,3 (534,5 = landelijk gemiddelde)
Schooljaar 2021 – 2022 535,1 (534,8 = landelijke gemiddelde)
Als alles verloopt zoals we verwachten, zal uw zoon/dochter na groep 8 zijn/haar schoolloopbaan voortzetten in het voortgezet onderwijs (VO). In groep 7 zullen de leerkrachten alvast een richting voor het VO aangeven. In de loop van het schooljaar van groep 8 zal de leerkracht een bindend advies geve. Dit advies is gebaseerd op observaties, cijfers, de scores van het Cito-leerlingvolgsysteem en overleg met collega’s. Nadat dit besproken is met de ouders geeft de school uiterlijk 1 maart het advies van de leerkracht door aan het voortgezet onderwijs (VO).
De leerlingen van groep 8 doen in april mee aan de Cito-eindtoets. De resultaten daarvan zijn in mei bekend. Als een leerling de Cito-eindtoets beter maakt dan verwacht, moet de basisschool het schooladvies heroverwegen, in overleg met de ouders. Dat kan leiden tot een wijziging in het schooladvies, maar er kan ook beslist worden dat wordt afgeweken van het resultaat van de eindtoets. Soms maken leerlingen de eindtoets minder goed dan verwacht. In dat geval mag de basisschool het schooladvies niet aanpassen.
Aan het begin van het schooljaar wordt u samen met de groepsleerkracht uitgenodigd voor een PO-VO avond op een van de Apeldoornse VO-scholen. Hier ontvangt u informatie over de rest van het schooljaar en over de mogelijkheden in het VO in Apeldoorn. Daarnaast zal de school u op de hoogte houden van open dagen van alle scholen voor VO in Apeldoorn.
De gemiddelde standaardscores op de Centrale Eindtoets basisonderwijs in de voorgaande jaren waren: 2016-2017 534,5 (535,6 = landelijk gemiddelde) 2017-2018 536 (535,6 = landelijk gemiddelde) 2018-2019 536,4 (536,1 = landelijk gemiddelde) In schooljaar 2019-2020 is er geen Centrale Eindtoets geweest in verband met corona.
Er zijn 2019-2020: 64 leerlingen uitgestroomd naar het Voortgezet onderwijs. VWO: 13 leerlingen (19,1%), HAVO/VWO: 5 leerlingen (8%), Havo: 9 leerlingen (14%), Vmbo gt/havo: 4 leerlingen (6%), Vmbo gt: 14 leerlingen (22%), Vmbo k: 11 leerlingen (17%), Vmbo b/k: 2 leerlingen ((3%), Vmbo b: 3 leerlingen (5%), Pro: 1 leerling (2%), Vso: 2 leerlingen (3%)
In de afgelopen vijf jaar bleef het aantal verwijzingen op onze school onder de 0,5 procent. Dat is flink onder het landelijk gemiddelde.
Als u uw kind wilt inschrijven op onze school, dan kunt u een afspraak maken met één van de locatiedirecteuren. Voor locatie Keerkring, Zonnewende 14, belt u met Niels Tiemessen (055) 360 19 67. Voor locatie Ravelijn, Ravelijn 382, belt u met Margriet Biewenga: (055) 505 88 00.
De inschrijving is een feit als het inschrijfformulier is ingevuld. Oudere kinderen die in de loop van het schooljaar op onze school komen, mogen altijd een dag komen meedraaien in hun nieuwe groep. Er is een aannamebeleid ten aanzien van zorgleerlingen.
Nieuwe leerlingen die de school bezoeken, proberen we allereerst zich thuis te laten voelen. Meestal hebben deze kinderen van tevoren al een bezoek aan de school gebracht of zijn ze een dagje op visite geweest in hun nieuwe groep.
Gedurende de eerste maanden zijn aandacht, nauwkeurige observatie en regelmatig contact met de ouders belangrijk om een goed beeld te krijgen van de nieuwe leerling. Daarmee wordt een goede basis gelegd voor het verdere functioneren van de leerling.
Nieuwe kleuters komen altijd meerdere malen op visite in de periode kort voordat zij vier jaar worden. Ongeveer acht weken voordat uw kind vier jaar wordt, neemt de leerkracht contact met u op om een aantal zaken met u af te stemmen. Wat zijn bijzonderheden van uw kind, waar moet u aan denken de eerste dagen, etc. Ook bepalen we in overleg hoe en wanneer uw kind kan komen wennen. In de eerste lesdagen is er veel contact tussen ouder en leerkracht. Wij vinden het, net als u, belangrijk dat uw kind deze eerste stappen veilig en met plezier kan nemen.
Wanneer het gaat om leerlingen die van een andere school afkomstig zijn, wordt altijd contact opgenomen met de verwijzende school, voordat tot plaatsing wordt overgegaan. Intern overleg vindt plaats om te bepalen of de leerling in een bepaalde groep geplaatst kan worden. Het advies van de verwijzende school is daarbij leidend. Samen met de ouders wordt bekeken of en zo ja wanneer de leerling kan beginnen in de nieuwe groep.
Voor het eerst naar de basisschool
Als uw kind vier jaar is, mag het naar de basisschool. Een hele mijlpaal! Sinds dit jaar is op de basisscholen van Leerplein055, PCBO Apeldoorn en de Veluwse Onderwijsgroep de manier van aanmelden en toewijzen van plaatsen aan toekomstige vierjarigen gelijk. Voor alle kinderen die vanaf 1 mei 2019 geboren zijn, is dit gezamenlijke toelatingsbeleid van toepassing.
Bij deze nieuwe manier van aanmelden en plaatsen heeft elk kind onder gelijke omstandigheden een gelijke kans op een basisschool van voorkeur. Om ervoor te zorgen dat uw kind in zijn of haar buurt naar school kan, heeft elk kind op de zes dichtstbijzijnde scholen, gerekend vanaf het woonadres, voorrang.
Wanneer u op www.basisscholenapeldoorn.nl het woonadres én de geboortedatum van uw kind invult, ziet u of onze school voor uw kind een voorrangsschool is. U mag uw kind op elke school in Apeldoorn aanmelden.
Hoe meld ik mijn kind aan voor de basisschool?
Ouders met een kind geboren tussen 1 mei 2019 en 31 augustus 2019 worden uitgenodigd hun zoon of dochter uiterlijk 20 september 2022 bij ons aan te melden. In maart 2022 is aan deze ouders de brochure ‘Voor het eerst naar de basisschool in Apeldoorn’ met het aanmeldformulier gestuurd. Als onze school uw eerste voorkeur is, levert u het aanmeldformulier bij ons in. Digitaal aanmelden kan ook. Dit gaat via het digitale aanmeldformulier op www.basisscholenapeldoorn.nl Binnen 10 schooldagen ontvangt u per mail een bewijs van aanmelding. Controleer dit bewijs van aanmelding.
Wanneer u uw kind ná 20 september aanmeldt, bent u aangewezen op de plaatsen die na de stedelijke plaatsing nog beschikbaar zijn. Wanneer uw kind tussen 1 september 2019 en 31 augustus 2020 is geboren, ontvangt u in november van dit jaar de uitnodiging om uw kind aan te melden; op dit moment is dat niet mogelijk.
Belangrijk: Altijd (opnieuw) aanmelden!
Ook als u in het verleden uw kind al heeft aangemeld, is het noodzakelijk dat u het aanmeldformulier bij de school van uw eerste voorkeur inlevert. Kinderen die al een oudere broer of zus op onze school hebben, hebben een plaatsgarantie als het aanmeldformulier op tijd ingeleverd wordt.
Als u over een schriftelijk bewijs beschikt waaruit blijkt dat wij u in het verleden een plaats hebben toegezegd, kunt u deze verzilveren. Lever in dat geval uiterlijk 18 mei 2022 het aanmeldformulier met het bewijs van de toezegging in. Dan bent u verzekerd van de plaats op onze school.
Een plaats op de basisschool
Het toewijzen van de plaatsen aan alle aangemelde kinderen die in dezelfde periode vier jaar worden, gebeurt op alle basisscholen van de drie besturen gelijktijdig en geautomatiseerd.
Bij de centrale plaatsing krijgt elk kind een plaats op de hoogst mogelijke school van voorkeur. Wanneer er voldoende plaatsen op een school zijn, worden alle kinderen op de school van hun eerste keuze geplaatst. Wanneer een kind niet op de school van eerste voorkeur geplaatst kan worden, wordt het op basis van beschikbaarheid op de tweede, derde of volgende voorkeur geplaatst. Pas als uw kind daarna ongeplaatst blijft, komt het in aanmerking voor een plaats op één van de niet-opgegeven voorrangsscholen. Deze staan op uw bewijs van aanmelding. Toewijzen van de plaatsen Het toewijzen van de plaatsen op de deelnemende scholen verloopt in de onderstaande volgorde. Voor de school van uw 1ste voorkeur gaat dit als volgt: 1. Een oudere broer of zus gaat al naar de school op het moment dat het kind 4 jaar wordt; uw kind heeft hier een plaatsgarantie. 2. Het kind heeft de school als voorrangsschool. 3. Het kind heeft geen voorrang op deze school, maar woont wel in de gemeente Apeldoorn. Daarna worden de kinderen die niet op de 1ste voorkeur zijn gekomen, als volgt geplaatst: 4. Het kind heeft een voorrangsschool als 2de t/m 8ste voorkeur. 5. Het kind heeft een niet-voorrangsschool als 2de t/m 8ste voorkeur. 6. Het kind woont buiten de gemeente Apeldoorn
Definitieve inschrijving op de basisschool
Begin oktober 2022 ontvangt u een brief van de school waar uw kind is geplaatst. In deze brief staat de uiterste inschrijfdatum waarop u aan de school kenbaar moet maken of u van deze voor uw kind gereserveerde plaats gebruik gaat maken. Let op! Pas na uw bevestiging is de plaats voor uw kind definitief.
Geen aanmeldformulier?
Wanneer u geen aanmeldformulier heeft, kunt u dit vinden op www.basisscholenapeldoorn.nl Ook kunt u dit formulier op onze school krijgen. Neem in dit geval altijd een adresbewijs mee, zodat wij de adres- en persoonsgegevens van uw kind kunnen controleren.
Meer informatie over onze school
Kijk voor meer informatie over onze school op onze website.
Wilt u kennismaken met onze school, dat kan! U kunt een afspraak maken met één van onze locatiedirecteuren.
Voor locatie Keerkring, Zonnewende 14, belt u met Niels Tiemessen: (055) 360 19 67
Voor locate Ravelijn, Ravelijn 382, belt u met Margriet Biewenga: (055) 505 88 00
Informatie over het toelatingsbeleid
Op www.basisscholenapeldoorn.nl is alle informatie over het toelatingsbeleid te vinden. Met vragen over het toelatingsbeleid kunt u terecht bij de helpdesk: E: helpdesk@basisscholenapeldoorn.nl T: 055 – 206 2299
Op de Zonnewende wordt het 5-gelijke-dagen-model toegepast. Dit betekent dat alle kinderen van 8.30-14.15 uur naar school gaan.
• We verwelkomen alle kinderen graag tussen 8:15 en 8:25 uur aan het hek, zodat alle lessen om 8:30 uur kunnen beginnen.
• Rond 10:00 uur is de kleine pauze. Wij splitsen de school in twee groepen, zodat niet iedereen tegelijkertijd buiten is.
• De lunch is als volgt ingedeeld: Groep 1-4: 12:15-12:30 eten, 12:30-13:00 buiten spelen Groep 5-8: 12:00-12:30 buiten spelen, 12:30-12:45 eten Uiteraard houden de leerkrachten rekening met kinderen die meer tijd nodig hebben om te eten.
• Iedere dag is de school vervolgens om 14:15 uur uit en kunnen de kinderen weer worden opgehaald bij het hek (of gaan de kinderen naar de BSO).
Schooltijden:
maandag: 8.30-14.15 uur
dinsdag: 8.30-14.15 uur
woensdag: 8.30-14.15 uur
donderdag: 8.30-14.15 uur
vrijdag: 8.30-14.15 uur
De school is 15 minuten vóór schooltijd verantwoordelijk voor de aanwezige kinderen op het schoolplein. Leerlingen van de groepen 1 en 2 mogen vanaf 8.15 uur twee keer per week naar binnen gebracht worden. De andere dagen gaan zij zelfstandig naar binnen. De ouders wordt verzocht de kring vrij te houden voor de kinderen. De leerlingen van de groepen 3 t/m 8 kunnen zelfstandig naar binnen komen. Een kwartier voor schooltijd is er toezicht op het schoolplein door een van de leerkrachten. Ook hier geldt: niet eerder dan vijftien minuten voor de aanvangstijd aanwezig zijn op het schoolplein.
Het minimum aantal lesuren van groep 1 tot en met 8 is wettelijk vastgesteld op 7520 uur. Leerlingen in de eerste 4 leerjaren (onderbouw) moeten ten minste 3520 uur les krijgen; in de laatste 4 leerjaren (bovenbouw) is dit 3760 uur. De resterende 240 uur kunnen scholen invullen volgens verschillende opties. De urenverdeling op De Zonnewende is als volgt:
Op basis van het 5-gelijke-dagen-model:
Binnen de gemeente wordt gestreefd naar gemeenschappelijke vakantiedata. Omdat het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs niet evenveel vrije dagen hebben, zijn die vakantiedata niet gelijk. De landelijk verspreide vakanties kunnen afwijken van onderstaande data.
Vakantie | Datum |
Start schooljaar | 22 augustus 2022 |
Herfstvakantie | 24 oktober t/m 28 oktober 2022 |
Kerstvakantie | 26 december 2022 t/m 6 januari 2023 |
Voorjaarsvakantie | 27 februari t/m 3 maart 2023 |
Paasmaandag | 10 april 2023 |
Meivakantie (incl. Koningsdag) | 24 april t/m 5 mei 2023 |
Hemelvaart (+ extra vrije dag) | 18 mei en 19 mei 2023 |
Pinkstermaandag | 29 mei 2023 |
Zomervakantie | 10 juli t/m 18 augustus 2023 |
Verlof kunt u acht weken van tevoren aanvragen bij de directie van de school (calamiteiten uitgezonderd). Als een leerling zonder toestemming afwezig is, zal de directie dit melden bij de leerplichtambtenaar.
U kunt hier een Verlofaanvraag ouders downloaden.
Houdt u er rekening mee dat een verlofaanvraag ten minste acht weken van tevoren ingediend moet worden. In Nederland zijn alle kinderen vanaf 5 jaar leerplichtig. Ook voor verlof van kinderen op 4-jarige leeftijd verzoeken wij u het verlof aan te vragen (ter kennisgeving). Hiermee kunnen wij op een juiste manier afwezigheid registreren.
Voor vakantieverlof (buiten de schoolvakanties) gelden de volgende regels:
· Ieder kind heeft per schooljaar recht op minimaal tien aaneengesloten dagen vakantie met het gezin. Soms kan dat niet in de schoolvakanties door de specifieke aard van het beroep van (één van) de ouders. Ouders kunnen bij de directie per schooljaar slechts eenmalig extra verlof aanvragen voor maximaal tien aaneengesloten dagen.
· Vakantie onder schooltijd is mogelijk als de ouders seizoensgebonden werkzaamheden in bedrijfstakken hebben met een piekdrukte in de vastgestelde vakantieperiodes.
· Dit bovenstaande moet aantoonbaar gemaakt worden met een voldoende onderbouwde werkgevers- of accountantsverklaring. Daarin moet staan dat een vakantie in de reguliere vakantieperiodes van twee weken of meer leidt tot niet te overkomen bedrijfseconomische problemen. Alleen de verklaring dat gedurende de schoolvakanties een belangrijk deel van de omzet wordt behaald, is dus niet voldoende.
· Voor verlof in de eerste twee weken na de zomervakantie mag geen toestemming worden gegeven.
Gewichtige omstandigheden
· Verhuizing: één dag
· Bijwonen van huwelijk van bloed- of aanverwanten tot en met de 3e graad: maximaal twee schooldagen als er ver gereisd moet worden, in eigen dorp/stad maximaal één dag. Dit geldt dus niet voor huwelijken van buren/goede vrienden enz. De trouwkaart dient als bewijs; bij twijfel kan gevraagd worden om een kopie van de trouwakte.
· Bij ernstige, levensbedreigende ziekte zonder uitzicht op herstel van bloed- of aanverwant tot en met de derde graad.
· Bij overlijden van bloed- of aanverwant: 1e graad maximaal vijf schooldagen, 2e graad maximaal twee schooldagen, 3e graad maximaal één schooldag.
· 25-, 40-, 50-jarig ambtsjubileum en 12,5-, 25-, 40-, 50- en 60-jarig huwelijksjubileum van ouders en grootouders: maximaal één schooldag.
Niet in aanmerking komen
· Familiebezoek in buitenland
· Vakantiespreidingsproblemen (broers/zussen in andere regio’s)
· Goedkope vliegtickets
· Al aangeschafte vliegtickets
· Verkeersdrukte
· Wereldreis
· Sabbatical
Graden van verwantschap gezien vanuit het kind
· 1e graad: vader en moeder
· 2e graad: broers, zussen, opa’s en oma’s
· 3e graad: ooms, tantes en overgrootouders
· 4e graad: neefjes en nichtjes
De school toetst enkel en alleen of de aanvraag passend is binnen de leerplichtwet. De leerplichtambtenaar kijkt waar nodig mee en kan rechtstreeks met u contact opnemen bij twijfel/vragen.
Zonnewende 14
7325 ET Apeldoorn
telefoon:
055 - 360 1967
e-mail:
keerkring@kbsdezonnewende.nl
Ravelijn 382
7325 NV Apeldoorn
telefoon:
055 - 505 8800
e-mail:
ravelijn@kbsdezonnewende.nl
Deze school maakt deel uit van veluws onderwijsgroep