Schaken

Meerdere enthousiaste ouders geven schaakles aan leerlingen van De Zonnewende die daardoor hun, door de schaakbond erkende, schaakdiploma kunnen behalen.

Iedere maandagavond krijgen de kinderen van 18.45 tot 19.45 uur les op locatie Ravelijn. Daarbij krijgen zij de ene week les volgens de online lesmethode Chessity en de andere week spelen ze competitie.

Kosten

De contributie bedraagt € 27,50 per schooljaar, dat is inclusief een Chessity- account. U kunt het geld overmaken naar onze schaakrekening.

Interne competitie

De interne competitie spelen we volgens het Zwitsers systeem. Dat is een toernooisysteem dat veel wordt toegepast bij denksporten zoals schaken. De kinderen krijgen voor elke partij of ronde punten (bijvoorbeeld 1 voor een overwinning, ½ voor een remise); in elke ronde spelen de kinderen zoveel mogelijk tegen spelers met hetzelfde aantal punten.

Apeldoornse schoolschaakcompetitie

Onze leerlingen zijn ook actief in de ASC, de Apeldoornse schoolschaakcompetitie. Dit is een competitie waaraan verschillende Apeldoornse basisscholen meedoen en tegen elkaar uitkomen op verschillende niveaus.

• Pupillen

Leerlingen tot en met groep 6 spelen in de pupillencompetitie. Zij spelen zeven à acht avonden per seizoen en op elke avond worden er twee wedstrijden gespeeld. Ze spelen in een team van vier spelers. Iedere wedstrijd spelen ze tegen een andere school.  De school met de meeste punten wint de wedstrijd.

• Aspiranten

Vanaf groep 7 mogen de leerlingen niet meer uitkomen als pupil, maar spelen zij mee in de aspirantencompetitie. Zij spelen zeven à acht avonden per seizoen waarbij telkens één wedstrijd wordt gespeeld. Ze spelen in een team van vier spelers. Iedere wedstrijd spelen ze tegen een andere school.  De school met de meeste punten wint de wedstrijd.

Meer weten?

x.bruines@veluwseonderwijsgroep.nl