“In a stone I saw an angel And I carved to set him free”
Deze uitspraak deed Michelangelo (Michelangelo Buonarotti, 1475-1564) een aantal eeuwen geleden. Het is een prachtige beschrijving van hoe wij onze rol als begeleider van jonge kinderen iin groep 1/2 opvatten. Het gaat erom dat we op zoek gaan naar de talenten van kinderen. Niet alleen door het aanbieden van kant-en-klare programma’s, maar vooral door situaties te creëren die het kind uitdagen tot allerlei vormen van spel. Spelen is voor jonge kinderen immers een vorm van bezig zijn die van nature bij hen past. Op die manier bieden wij kinderen de mogelijkheid om hun talenten te laten zien en verder te ontwikkelen. Door goed te observeren en kinderen de juiste ondersteuning te bieden maken wij, net als de beeldhouwer Michelangelo, zichtbaar wat eerst nog verborgen was.
De leerkrachten creëren een rijke speel-leeromgeving waarin kinderen zich ontwikkelen vanuit spel. Data wordt verzameld middels observaties.
De kenmerken van een rijke speel- leeromgeving zijn:
Er is sprake van een professionele leerkracht van wie een kind kan leren, die niet alles zelf wil uitleggen, maar zich richt op het leren van de leerlingen door de leerling uit te dagen.
Zinvolle, uitnodigende activiteiten en materialen van verschillende aard en soort, aangeboden in verschillende contexten.
Ruimte voor het zoeken naar eigen oplossingen en creativiteit. Dit wordt zichtbaar door leerkrachten die een ‘probleem’ inbrengen in het spel van kinderen wat uitnodigt tot het zoeken naar oplossingen.